DIY: Gevlochten Haarband

Ik ben er waarschijnlijk laat mee, maar ik had dus pas de gevlochten haarband gespot op Etsy. Er zijn daar verkopers die hele leuke gevlochten haarbanden verkopen en omdat ik vaak haarbanden draag, leken me die heel leuk. Wietske, een vriendin van me, wees me erop dat deze haarbanden ook makkelijk zelf te maken zijn en ze heeft er samen met mij een gemaakt. Vandaag post ik dus hoe we dit gedaan hebben. De meeste credit gaat naar Wietske omdat zij al het naaiwerk heeft gedaan. Ik heb enkel gevlochten.

Dit heb je nodig:

- 3 stroken stof, pas dit om je hoofd en neem dit erg ruim want door het vlechten wordt het korter.
– Een stoffen schaar
– Elastiek, het liefste baby elastiek, maar hier gebruiken we gewoon elastiek van de zeeman
– Naald en garen in een bijpassende kleur
– Extra naald of afsteek speldjes

Knip 3 stroken stof met een stoffen schaar. Ik heb hier 2 stroken spijker stof en 1 strook met een bloemetjesstof.

Leg de stroken stof op elkaar, speld ze aan 1 kant vast en naai ze op elkaar. Dit kan nog met iedere kleur garen die je wilt want het wordt later nog afgewerkt. Ik zelf vind het fijn om een kleur te pakken die afsteekt omdat ik dan beter kan zien wat ik doe. Ik heb namelijk bijna geen ervaring op dit gebied.

Laat iemand het begin vasthouden zodat je makkelijker kunt vlechten. Let erop dat je de onderkant van de stof aan de bovenkant of aan de zijkanten niet kunt zien. Ben je alleen dan kan je iets zwaars op de stof leggen zodat je mooi strak kunt vlechten. Vlecht door tot de vlecht om je hoofd past van ongeveer oor tot oor. Speld daarna de andere kant vast en naai dit op elkaar.

Nu naai je het elastiek er aan 1 kant aan. Dit is het meest lastige want dit gaat nogal moeilijk. Maar je naald op het bureau zetten om hem erdoorheen te krijgen werkt, of een vingerhoedje als je dit prettig vindt. Nu moet je opmeten hoeveel elastiek je nodig hebt door de haarband te passen. Denk erom dat het elastiek niet gedraaid zit en naai vervolgens het elastiek aan de andere kant vast.

Nu gaan we de haarband afwerken. Pak nu dus wel garen dat bij de kleur van je haarband past. Knip van dezelfde stof 2 korte strookjes en wind deze om de plek heen waar je het elastiek hebt vastgenaaid. Zorg ervoor dat de naad aan de onderkant van je haarband zit. Dan zie je er niks van omdat je deze kant op je hoofd draagt. Doe dit aan biede kanten en dan ben je klaar!

Ik heb de haarband inmiddels al vaker gedragen en hij zit prima en hij is niet kapot gegaan. Overigens kan je dit prima maken van restjes stof, zoland de stroken maar lang genoeg zijn. Omdat het materiaal vrij goedkoop is en als je geluk hebt, misschien wel gratis, is dit een leuke manier om veel verschillende haarbanden te maken als je een klein budget hebt.

Hebben jullie al eens geprobeerd om zelf dingen voor in je haar te maken? Of kopen jullie ze toch liever?

 

2 thoughts on “DIY: Gevlochten Haarband

Geef een reactie

